środa, 16 października 2013

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki
z Elementami Przyrody


Terminarz konkursu

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki z Elementami Przyrody dla uczniów szkół podstawowych będzie przeprowadzany w następujących terminach:
etap szkolny – 8 listopada 2013 r.,
etap rejonowy – 8 stycznia 2014 r.,
etap wojewódzki – 25 lutego 2014 r.
Konkurs rozpoczyna się o godzinie 9:00 dla I i II etapu oraz o godzinie 11:00 dla III etapu i trwa 90 minut.
                      
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz proponowanej literatury

I. Obszary umiejętności sprawdzane na każdym etapie Konkursu
z zakresu matematyki:
1) myślenie matematyczne,
2) korzystanie z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym,
3) prowadzenie elementarnych rozumowań matematycznych i uzasadnień.
z zakresu przyrody:
1) całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej,
2) wykorzystanie wiedzy do opisywania zjawisk przyrody,
3) dostrzeganie wzajemnych zależności człowieka i środowiska przyrodniczego.

II. Treści kształcenia
1.      Matematyka
Etap I
Własności liczb naturalnych: podzielność, cechy podzielności, liczby pierwsze, złożone. Rozkład liczby na czynniki pierwsze. Wyznaczanie NWW i NWD. Własności zapisu liczb w systemie dziesiętnym i rzymskim. Porównywanie liczb. Działania na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych dodatnich. Wyrażenia dwumianowane. Obliczanie ułamka danej liczby. Własności dzielenia z resztą. Kolejność wykonywania działań. Wykorzystanie własności ułamków w sytuacjach praktycznych. Porównywanie różnicowe i ilorazowe. Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb. Wykonywanie obliczeń zegarowych, kalendarzowych w sytuacjach praktycznych. Proste prostopadłe i równoległe. Kąty i ich rodzaje. Konstruowanie i klasyfikacja trójkątów. Trójkąty i czworokąty oraz ich własności. Obliczanie pól i obwodów wielokątów. Koło i okrąg oraz pojęcia z nimi związane. Obliczanie pola powierzchni i objętości prostopadłościanów. Wykorzystanie własności figur. Odczytywanie i interpretacja danych przedstawionych w tekstach, wykresach, tabelach i diagramach. Skala i plan. Zamiana i stosowanie jednostek długości, pola powierzchni, objętości, masy, czasu.

Etap II
Zakres treści obowiązujący w I etapie. Działania na liczbach całkowitych i ułamkach ujemnych. Zaokrąglanie liczb. Obliczenia związane z prędkością, drogą i czasem oraz zamiana jednostek prędkości.  Siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów prostych. Wykorzystanie własności figur w sytuacjach praktycznych. Rozwiązywanie zadań realistycznych z wykorzystaniem wiadomości i umiejętności objętych wymienioną tematyką.

Etap III
Zakres treści obowiązujący w I i II etapie. Wykorzystanie prostych wyrażeń algebraicznych i rozwiązywanie prostych równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Zadania dotyczące obliczenia procentu danej liczby. Rozwiązywanie zadań typu: „Uzasadnij, że …” w obszarze wymienionej tematyki.

2. Przyroda
Etap I
Orientacja w terenie (kierunki, plan, mapa, skala, formy wklęsłe i wypukłe na mapie poziomicowej). Krajobraz okolicy – obserwacje i opisy (składniki naturalnego krajobrazu, sposoby zagospodarowania obszaru, typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego, warstwy lasu). Pogoda i klimat( obserwacje meteorologiczne, cechy pogody w różnych porach roku, zależności pomiędzy wysokością Słońca, długością dnia a temperaturą w różnych porach roku).

Etap II
Krajobrazy Polski i Europy. Formy ochrony przyrody w Polsce. Walory turystyczne największych miast Polski. Państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice. Czynności życiowe człowieka, etapy rozwoju, dojrzewanie biologiczne, zasady higieny. Zdrowie i troska o zdrowie. Wzajemne relacje człowieka i środowiska przyrodniczego.

Etap III
Zakres treści obowiązujący w I i II etapie. Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie, w tym:  metale i niemetale; masa, przewodnictwo cieplne i elektryczne, mieszaniny jednorodne i niejednorodne, woda i roztwory wodne; rozpuszczanie i krystalizacja, właściwości materii o różnych stanach skupienia (w szczególności rozszerzalność temperaturowa, sprężystość, kruchość, ciśnienie), przemiany chemiczne znane z życia codziennego (w szczególności spalanie, korozja, ścinanie białka). Zjawiska elektryczne i magnetyczne w przyrodzie. Ziemia we Wszechświecie (planety Układu Słonecznego, kształt Ziemi, teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika, ruchy Ziemi). Lądy i oceany. Krajobrazy świata.

Forma Konkursu 
Zestaw konkursowy składał się będzie z:
1)      zadań otwartych,
2)      zadań wielokrotnego wyboru,
3)      zadań na dobieranie,
4)      zadanie typu prawda – fałsz,
5)      zadań z „luką”,
6)      krzyżówki.

Uwagi:
1.  Ocena zadań otwartych obejmuje także poprawność zapisu i uzasadnienie odpowiedzi.
2.  Uczestnicy nie mogą korzystać z kalkulatorów.
3.  Uczniowie przynoszą na eliminacje wszystkich szczebli przybory do pisania oraz przybory do geometrii.

III. Proponowana literatura:

Matematyka
1. Bobiński Z., Nodzyński P., Uscki M., Koło matematyczne w szkole podstawowej, Wydawnictwo AKSJOMAT, Toruń, wyd. 2008 – temat 6: Ważenie, temat 9: Kalendarz, temat 11: Prędkość, droga, czas, temat 15: Liczby naturalne, cz. 1.
Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 2 i 3 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012,
Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących  w klasach 4. 5 i 6 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012,
Dariusz Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek  i nauczycieli matematyki uczących w klasach 2 i 3 szkoły podstawowej,  Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011,
Dariusz Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek  i nauczycieli matematyki uczących w klasach 4. 5 i 6  szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011
Przyroda
1. Światkowska M., Zrozumieć przyrodę. Zadania i ćwiczenia z przyrody dla klas 4 – 6 szkoły podstawowej, wyd. „Tales” 2008.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz