Wojewódzki Konkurs
Przedmiotowy z Matematyki
z Elementami
Przyrody
Terminarz konkursu
Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki z
Elementami Przyrody dla uczniów szkół podstawowych będzie przeprowadzany w
następujących terminach:
etap szkolny – 8 listopada 2013 r.,
etap rejonowy – 8 stycznia 2014 r.,
etap wojewódzki – 25 lutego 2014 r.
Konkurs rozpoczyna się o godzinie 9:00 dla I i II
etapu oraz o godzinie 11:00 dla III etapu i trwa 90 minut.
Zakres wiedzy i
umiejętności oraz wykaz proponowanej literatury
I. Obszary umiejętności sprawdzane na każdym etapie Konkursu
I. Obszary umiejętności sprawdzane na każdym etapie Konkursu
z zakresu matematyki:
1) myślenie matematyczne,
2) korzystanie z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym,
3) prowadzenie elementarnych rozumowań matematycznych i uzasadnień.
z zakresu przyrody:
1) całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej,
2) wykorzystanie wiedzy do opisywania zjawisk przyrody,
3) dostrzeganie wzajemnych zależności człowieka i środowiska przyrodniczego.
II. Treści kształcenia
1. Matematyka
Etap
I
Własności liczb naturalnych:
podzielność, cechy podzielności, liczby pierwsze, złożone. Rozkład liczby na
czynniki pierwsze. Wyznaczanie NWW i NWD. Własności zapisu liczb w systemie
dziesiętnym i rzymskim. Porównywanie liczb. Działania na liczbach naturalnych,
ułamkach zwykłych i dziesiętnych dodatnich. Wyrażenia dwumianowane.
Obliczanie ułamka danej liczby. Własności dzielenia z resztą. Kolejność
wykonywania działań. Wykorzystanie własności ułamków w sytuacjach praktycznych.
Porównywanie różnicowe i ilorazowe. Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb.
Wykonywanie obliczeń zegarowych, kalendarzowych w sytuacjach praktycznych. Proste prostopadłe i równoległe. Kąty i ich rodzaje.
Konstruowanie i klasyfikacja trójkątów.
Trójkąty i czworokąty oraz ich własności. Obliczanie pól i obwodów wielokątów.
Koło i okrąg oraz pojęcia z nimi związane. Obliczanie pola powierzchni i
objętości prostopadłościanów. Wykorzystanie własności figur. Odczytywanie i
interpretacja danych przedstawionych w tekstach, wykresach, tabelach i
diagramach. Skala i plan. Zamiana i stosowanie jednostek długości, pola
powierzchni, objętości, masy, czasu.
Etap II
Zakres treści
obowiązujący w I etapie. Działania na liczbach całkowitych i ułamkach ujemnych.
Zaokrąglanie liczb. Obliczenia związane z prędkością,
drogą i czasem oraz zamiana jednostek prędkości. Siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów
prostych. Wykorzystanie własności figur w sytuacjach praktycznych.
Rozwiązywanie zadań realistycznych z wykorzystaniem wiadomości i umiejętności
objętych wymienioną tematyką.
Etap III
Zakres treści
obowiązujący w I i II etapie.
Wykorzystanie prostych wyrażeń algebraicznych i rozwiązywanie prostych
równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Zadania dotyczące obliczenia
procentu danej liczby. Rozwiązywanie zadań typu: „Uzasadnij, że …” w obszarze
wymienionej tematyki.
2. Przyroda
Etap I
Orientacja w terenie (kierunki,
plan, mapa, skala, formy wklęsłe i wypukłe na mapie poziomicowej). Krajobraz
okolicy – obserwacje i opisy (składniki naturalnego krajobrazu, sposoby
zagospodarowania obszaru, typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego, warstwy
lasu). Pogoda i klimat( obserwacje meteorologiczne, cechy pogody w różnych
porach roku, zależności pomiędzy wysokością Słońca, długością dnia a
temperaturą w różnych porach roku).
Etap II
Krajobrazy Polski i Europy. Formy
ochrony przyrody w Polsce. Walory turystyczne największych miast Polski.
Państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice. Czynności życiowe człowieka, etapy
rozwoju, dojrzewanie biologiczne, zasady higieny. Zdrowie i troska o zdrowie. Wzajemne relacje człowieka
i środowiska przyrodniczego.
Etap III
Zakres treści obowiązujący w I i II
etapie. Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie, w tym: metale
i niemetale; masa, przewodnictwo cieplne i elektryczne, mieszaniny jednorodne
i niejednorodne, woda i roztwory wodne; rozpuszczanie i krystalizacja, właściwości
materii o różnych stanach skupienia (w szczególności rozszerzalność
temperaturowa, sprężystość, kruchość, ciśnienie), przemiany chemiczne znane z
życia codziennego (w szczególności spalanie, korozja, ścinanie białka).
Zjawiska elektryczne i magnetyczne w przyrodzie. Ziemia we Wszechświecie
(planety Układu Słonecznego, kształt Ziemi, teoria heliocentryczna Mikołaja
Kopernika, ruchy Ziemi). Lądy i oceany. Krajobrazy świata.
Forma Konkursu
Zestaw konkursowy składał się będzie z:
1) zadań otwartych,
2) zadań wielokrotnego
wyboru,
3) zadań na dobieranie,
4) zadanie typu prawda –
fałsz,
5) zadań z „luką”,
6)
krzyżówki.
Uwagi:
1. Ocena zadań otwartych
obejmuje także poprawność zapisu i
uzasadnienie odpowiedzi.
2. Uczestnicy nie mogą korzystać z kalkulatorów.
3. Uczniowie przynoszą na eliminacje wszystkich
szczebli przybory do pisania oraz przybory
do geometrii.
III.
Proponowana literatura:
Matematyka
1. Bobiński Z., Nodzyński P., Uscki M.,
Koło matematyczne w szkole podstawowej,
Wydawnictwo AKSJOMAT, Toruń, wyd. 2008 – temat 6: Ważenie, temat 9: Kalendarz,
temat 11: Prędkość, droga, czas, temat 15: Liczby naturalne, cz. 1.
2. http://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?keyword=matematyka&page=6&perPage=5&sort=id-desc
Dariusz Kulma, Zbiór
zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 2 i 3 szkoły
podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012,
Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 4. 5 i 6 szkoły podstawowej, Firma
Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012,
3. http://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?keyword=matematyka&page=7&perPage=5&sort=id-desc
Dariusz Kulma we współpracy
ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 2
i 3 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011,
Dariusz
Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach
4. 5 i 6 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011
Przyroda
1. Światkowska M., Zrozumieć przyrodę. Zadania i
ćwiczenia z przyrody dla klas 4 – 6 szkoły podstawowej, wyd. „Tales” 2008.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz